انواع ماستیک کارایی متفاوتی در صنعت غذایی، بهداشتی و ساختمانی دارد. لیکن در این مقاله به بررسی کاربردهای ماستیک های پلی یورتان دو جزئی، پلی اورتان یک جزیی یا سوسیسی، قیری سرد ریز و گرم اجرا در صنعت ساختمانی به عنوان عایق رطوبتی، چسب و درزگیر می‌پردازیم:

ابتداً بد نیست که بدانیم، ماستیک واژه‌ای با ریشه یونانی است و به رزینی که از درخت ماستیک بدست می‌آید اطلاق می‌شود، که با صمغ عربی نیز شناخته می‌شود. لزا امروزه برخلاف آنچه که از معنای تحت اللفضی آن بر می آید، این ماده اغلب مصنوعی بوده و به اشکال مختلفی از خمیر و اسپری با بسته بندی های سوسیج، کارتریج و سطل ارائه می‌شود.

این محصولات درزبندی در ساخت و ساز بعنوان عایق آب بند کننده، درز گیر و چسب بطور گسترده در کنار چوب، آلومینیوم، فولاد، سنگ مرمر، شیشه، کاشی کف و دیوار، کف، ورقه های کناف و سایر پانل‌های پیش ساخته ساختمانی بکار می‌روند. حتی وسایل نقلیه مانند اتومبیل و قایق نیز درزگیرهای ماستیک را به وجود می‌آورند تا سطح عاری از گرد و غبار ایجاد شود.

کاربرد ماستیک ها

  • درزهای انبساط، انقباض، اجرایی، کاتر و ژوئن‌ها در کف سازی صنعتی انبار و سالن های تولید، پارکینگ های طبقاتی، پمپ بنزین ها، فرودگاه، پیاده رو ها، پل و ...
  • آب بندی درزها و سطوح بتنی در سازه های بتنی آببند مانند مخازن آب آشامیدنی، کانال‌های آبرسانی، استخر، تصفیه خانه های فاضلاب، و سایر سازه های آبی.
  • آب‌بندی درز لوله‌های سیمانی درمعرض آلودگی‌های نفتی، مواد خورنده اسیدی و قلیائی.
  • جاده های آسفالتی (خصوصاً برای فواصل و شکاف های ایجاد شده بین آسفالت قدیم و جدید)

انواع ماستیک درزبندی

در ادامه به معرفی چندین نوع ماستیک رایج که در ساخت و ساز، به طور گسترده ای پرداخته شده است:

ماستیک پلی سولفاید

ماستیک های پلی سولفاید بر پایه رزین پلی سولفید و پلیمر های اصلاح کننده فرموله و تولید می‌شود. این محصول دو جزئی و سرد اجرا می‌ باشد. ماستیک پلی سولفاید دارای قدرت در برابر ترک خوردگی، سایش و چسبندگی بالایی به انواع متریال‌ها هستند و همچنین برای استفاده در درزهای افقی و عمودی بسیار مناسب است.

ماستیک های پلی یورتان

چسب ماستیک پلی اورتان کالباسی در واقع یک درزگیر الاستومری تک جزئی است که در مجاورت رطوبت هوا و در دمای معمول پروژه عمل آوری و خشک می‌شود. از ماستیک پلی یورتانی برای درزگیری و چسبانن میتوان استفاده کرد. پس میتوان گفت که ماستیک‌های پلی یورتان به عنوان چسب درزگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین علتی که سبب مقبولیت می‌شود انواع ماستیک پلی یورتان دو جزیی و سوسیسی میشود، خاصیت الاستیسیته بالا و در عین حال قدرت چسبندگی ماستیک پلی اورتان بر روی سطوح متفاوت می‌باشد. همچنین ماستیک پلی یورتان مقاومت خوبی در برابر ضربه و ارتعاشات و لرزش دارد.

ضمناً مقاومت مکانیکی این چسب در مقایسه با درزگیر سیلیکون یا همان چسب آکواریوم بسیار بیشتر است. اگرچه که هردوی این موارد عمل درزگیری را به نحو احسن انجام میدهند و در برابر رطوبت و حرارت و آب مقاوم هستند، در عین حال خاصیت الاستیسیته یا Elongation مناسبی هم دارند.

اما تفاوت‌های بسیاری نیز بین ماستیک پلی اورتان و درزگیر سیلیکون اسیدی می‌باشد. که یکی از این تفاوت‌ها ارکانیک و طبیعی بودن ماستیک پلی اورتان در مقایسه با چسب سیلیکون بوده، بدون شک این دلیل قانع کننده ای برای دوام بیشتر چسب های آکواریوم در قیاس با محصول اورتانی رقیب است. بطور مثال ماندگاری ماستیک پلی اورتان (بسته به برند، متریال و فرمولاسیون) بین ۵ تا ۱۰ سال است ولی ماندگاری درزگیر و چسب سیلیکون دو برابر این مقدار می‌باشد.

قیمت ماستیک پلی یورتان

در ارتباط با عوامل تاثیر گذار بر قیمت خرید و فروش انواع ماستیک های پلی یورتان می توان به مواردی همچون: برند (اعم از akfix, sika, zetex, آبادگران و ...) قیمت ازر و نوسانات ارزی، حجم سفارش و سایر موارد مرتبط اشاره کرد.

لیکن توصیه می شد برای مشاوه در خصوص محاسبه میزان مصرف و خرید با کارشناسان فنی و فروش گروه مهندسی بتن آزما تماس بگیرید.

کاربرد های چسب ماستیک پلی یورتان

ماستیک پلی یورتان برای انواع فعالیت‌های ساختمانی نظیر ساخت و ساز، آب بندی و یا تعمیر و ترمیم به کار برده می‌شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است. البته ماستیک‌های پلی یورتان بصورت تک جزئی و دوجزئی تولید می‌شوند و هرکدام موارد استفاده خودشان را دارند، که در ادامه به کاربرد و معرفی انواع ماستیک خواهیم پرداخت.

بطور کلی ماستیک‌های پلی یورتان برای استفاده در درزگیری سطوح افقی و عمودی قابل استفاده هستند چرا که این چسب‌ها به واسطه قابلیت تیکسوتروپ بوده هیچگاه شره و ریزش از روی سطح عمودی ندارند. از اینرو برخی از موارد کاربرد این محصولات به طور خلاصه عبارتند از:

  • درزهای انبساط و درزهای ژوئن
  • کفسازی
  • فلاشینگ و گاتره
  • پنل‌های عایق و ورق‌های عایق
  • پل‌سازی و راهسازی
  • فونداسیون

ماستیک‌های پلی اورتان در بازار با اسم‌های گوناگونی شناخته می‌شوند. ماستیک آب بندی، درزگیر آببندی، درزگیر ماستیکی، ماستیک درزگیری، درزگیر درزهای خارجی، درزگیر فلاشینگ، چسباندن فلاشینگ، درزگیری درایوال، درزگیری نمای خشک، چسب نمای خشک، چسب فایبرسمنت، چسب فایبرسمنت برد، درزگیر GFRC، درزگیر جی اف آر سی، درزگیری پنجره، ماستیک درزگیری پنجره، درزگیر درز ژوئن، ماستیک درز بتن، ماستیک درز انبساط، ماستیک درزگیری کف، ماستیک درزگیری دیوار و سقف، چسب پنل‌های عایق، چسب پنل‌های رطوبتی و حرارتی، چسب پنل‌های آگوستیک، چسب بتن، درزگیر بتن پیش ساخته، درزگیر بتن پریکست، درزگیر بتن، درزگیر اسلب‌های سرامیکی، درزگیر اسلب‌های بتنی، چسب هود، چسب پلی اورتان، چسب پلی یورتان، ماستیک پلی اورتان سوسیسی، ماستیک پلی یورتان کالباسی، چسب شیشه اتومبیل، چسب شیشه خودرو، چسب تریم کردن، چسب ماهیچه کشی، چسب مومکشی، موم کشی خودرو از مواردی هستند که در بازار برای فروش ماستیک پلی یورتان در ایران از آن‌ها نام برده می‌شوند. که هر کدام به نوبه خود معرف یکی از کارکرد های این محصولات است.

ماستیک پلی یورتان دو جزئی

ماستیک پلی یورتانی خود تراز شونده یا سلف لولینگ (Self-level) در واقع یکی از انواع چسب‌های پلی یورتانی است که از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده است.

ماستیک پلی یورتان دو جزیی AG FELEX 10008 و AG FELEX 100010 و برای درزگیری کف‌ها طراحی شده اند و به نحوی فرمولاسیون تولید میگردد تا برای درزگیری‌های خارجی و محیطی بکار برده شوند و در برابر عوامل تهاجمی نظیر نفت، بنزین، مواد روغنی، UV نور خورشید و تغییرات شدید آب و هوایی مقاوم باشند.

ماستیک پلی اورتان سوسیسی

این نوع از ماستیک‌های پلی اورتان برای درزگیری‌ کارهای ساختمانی که نیاز به سرعت اجرای بالا دارند، استفاده می‌شوند. ماستیک‌های تک جزئی همچنین برای انواع درزگیری درز ژوئن، درزبندی درز انبساط، آب‌بندی درز بتن و همچنین چسباندن‌های رایج در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود.

از انواع ماستیک پلی اورتان کالباسی در رنگ های مشکی، سفید و طوسی موجود هستند و در مواردی که از شور بالاتر از 45 بهره می برند برای چسباندن شیشه عقب خودرو و چسباندن شیشه جلوی اتومبیل، شیشه قطار، واگن، لودر و اتوبوس کاربرد دارند.

انواع ماستیک قیری

ماستیک قیری به صورت دو سرد اجرا AG Cold-Bituseal و گرم اجرا AG Hot-Bituseal تولید می‌شوند. تفاوت نوع سرد ریز و گرم آن، در نوع اجرای ماستیک قیری می‌باشد. برای انتخاب نوع سرد یا گرم این محصول باید اول به میزان دما، امکانات گرمایشی و سپس به افقی یا عمودی بودن درزهای پروژه دقت کرد.

قیمت ماستیک قیری

همانطور که پیشتر شرح آن رفت ماستیک قیری در دو نوع سرد و گرم اجرا تولید و عرضه می گردد، قیمت ماستیک قیری سرد اجرا و گرم ریز در حالت کلی از از ماستیک های پلی اورتان مناسبتر است. توصیه می شود برای دریافت لیست قیمت و خرید با نمایندگی ها و یا کارشناسان فنی و فروش گروه مهنسی بتن آزما تماس بگیرید.

ماستیک قیری سرد اجرا

ماستیک قیری سرد اجرا AG Cold-Bituseal نوعی ماستیک بر پایه قیر اصلاح شده با پلیمر و مواد معدنی دیگر ساخته می‌شود. این ماستیک قیری به موادی مانند چوب، فلز، بتن و …. به خوبی چسبیده و در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم می‌باشد. همچنین می‌توان این محصول را در دمای -۵ تا +۵۰ به راحتی اجرا کرد.

ماستیک قیری گرم اجرا

این نوع ماستیک در دمای پایین انعطاف خود را حفظ می‌کند و در برابر شرایط آب و هوایی پایدار است. به علاوه ترک نمی‌خورد و درمحیط‌های که هوای گرم دارند، جاری نمی‌شود.

مزایا و معایب ماستیک

از ویژگی‌های مثبت و دیداری چسب ماستیک درزگیر این است که در عین حفظ فرم سفت و سخت آن در لایه زیرین، فرم بیرونی بسیار صافی دارد و به عنوان سطح نهایی قابل استفاده است. همچنین به واسطه مقاومت خوب در برابر عوامل محیطی، می توان از آن در فضاهای خارجی، به طور مثال: برای جلوگیری از نشت آب از ناودان و شیروانی استفاده کرد.

ماستیک های درزگیر در محل برخورد متریال های مختلف مانند: بتن، پی وی سی، لوله‌های گرمایش فلزی و پلاستیکی و غیره که از نقاط ضعف در پوشش های آب بندی است به خوبی کار می‌کنند و با گذشت زمان دچار خوردگی نمی‌شوند.